ABAX CB66 Nordic Sailing League 2012

I weekenden var Gilleleje Sejlklub vært for årets første grade 1 stævne for CB66. Der var lagt op til en rigtig herredyst, da alle vejrudsigterne lovede kuling med vindstød af stormstyrke lørdag. Dette fik arrangørerne til torsdag aften at udsætte første sejlads til lørdag kl. 13, hvilket jeg synes var en super beslutning, da vi dermed slap for at sidde og vente på havnen i 4 timer.

Lørdag formiddag var der 13 m/s i middelvind og 19,2 m/s i max, hvilket fik dommeren til at holde os på land. I stedet blev der tændt op i grillen og så var ABAX Danmark vært for pølser, øl og vand til alle sejlere og hjælpere i stævnet. Så selvom vi hellere ville have været på vandet, blev ventetiden noget hyggeligere end normalt.

Kl. 15 blev udsættelsen skudt ned og vi tog på vandet til første start kl. 16. Vind var der stadig masser af og vi var ikke engang nået ud af havnen før SWE-45 knækkede forstaget, så masten væltede. Bådene skulle lige finde rytmen og på vej til banen lignede det næsten en krigszone med kæntrede både overalt. Det blæste stadig 10-13 m/s og med 3 meter høje bølger gav naturen os alle kamp til stregen.

Vores taktik i første sejlads var at sejle sikkert og undgå problemer og efter en forsigtig start sejlede vi os stille og roligt op. Vi rundede 3 ved topmærket, og efter en god lænser var vi først ved gaten. Desværre ville spileren ikke ned og vi sejlede 30 meter forbi gaten, før vi kunne gå op på kryds, så nu var det DEN-151 og DEN-155 som var i front. Desværre revnede DEN-155 deres spiler, så da vi rundede sidste topmærke var det DEN-151 som var klart i front med os på andenpladsen tæt forfulgt af de nye helte i DEN-152. DEN-151 var sikkert i front, men heldigvis for os, lagde de den sidste bomning for sent og skulle derfor skære kraftigt ind til mållinjen, hvilket er næsten umuligt i de forholdt og det endte også med en lækæntring, så vi kunne sejle forbi og tage 1. pladsen foran DEN-152 og DEN-151.

Lørdag aften var der fælles middag med øl, vand og vin alt sammen inkluderet i startgebyret. Super hyggeligt og altid sjovt at få vendt dagens sejladser med de andre sejlere over noget god mad.

Søndag fik vi hele 7 sejladser på bare 5 timer i super sejlforhold med vind og kæmpe bølger. Sejladserne blev afviklet i ekstremt hurtigt tempo, ligesom vi gerne vil have det i klassen. Det var meget tætte, korte og intense sejladser med masser af spænding om placeringerne. Vi havde rigeligt at gøre med vores egen sejlads og havde slet ikke noget overblik over hvordan de andre bådes placeringer blev. I alle sejladser var der hård kamp om pladserne, så det var vigtigt at udnytte de små muligheder der opstod undervejs. Selvom jeg ikke havde en af mine bedste dage på vandet og ikke følte, at jeg havde 100 % styr på vinden, så fik vi konstant klemt os foran, så vi fik nogle brugbare placeringer og til slut vandt stævnet med rigtig fornuftig serie.

Kampen om 2. pladsen var virkelig tæt med kun 9 point mellem nummer 2 og 6. Igen viste DEN-155 i ”gamle mænd der elsker kvinder” at rutinen var vigtig og tog den samlede 2. plads foran DEN-151 på 3. pladsen.

1. DEN 165 Anders Nyholm Roskilde Sejlklub 18point
  2. DEN 155 Søren Perhsson Hellerup Sejlklub 30point
  3. DEN 151 Eigil Mølgaard Sundet 34point
  4. DEN 164 Michael Casperij Hellerup Sejlklub 35point
  5. SWE 48 Thomas Skålén SSÅV 37point
  6. DEN 139 Mikkel West-Nørager Hellerup Sejlklub 38point
  7. DEN 59 Christian Toft Sundet 49point
  8. DEN 152 Jesper Dietz Hellerup Sejlklub 58point
  9. SWE 45 Arne K. Larssen SS Kaparen 72point
  10. DEN 162 Andreas Christensen Hellerup Sejlklub 75point