Gamle “Mænd der elsker kvinder” vinder DM 2014

E89P0176
17 tilmeldte sejlere incl. den store matchracesejler Jan Schlüter var meldt til start til årets Danmarksmesterskab. Mens Oldermanden passede sin karriere, sørgede professor Tournesol og Navigatøren i løbet af torsdagen for, at “Mænd der elsker kvinder” tog sig ud fra sin allerbedste side. Længe havde vi luret, hvordan de regerende danmarksmestre Dianadrengene havde nusset, pudset og poleret før store stævner, og det var jo også gået ganske godt for dem indtil videre. Så vi pudsede, og som i de gamle X-79 dage inspicerede professor Tournesol bunden efter Navigatørens polering og kunne da heldigvis også påtale et par enkelte helligdage. De gamle mænd forsøgte også at overveje mulige ting, der kunne gå i stykker og fik f.eks. skiftet rorpindsforlængerbeslaget – selvom det kun var halvt gennembrudt. Et godt valg, skulle det senere vise sig. Mads havde dagen inden leveret en ny fok og genakker – med både pinde og sejlknapper – denne gang skulle det være!

Fredag vågnede vi til frisk vind og på havnen fik vi puslet med de sidste ting. Et evigt emne til dialog er rigspændingen, og denne gang gav det sig heldigvis sig selv, da “nogen” havde lånt vores rigspændingsmåler. For en sikkerheds skyld fik den 3/4 omgang på undervanterne på vej ud til banen, så masten kunne falde lidt ud og lukke noget af den rigelige luft ud af storsejlet. På første kryds sejlede vi udaf i den hårde sydvestenvind – blot for at konstatere, at vi rummede og rummede og lavede “bananen”. Vi var pænt nede i sækken – dog ikke længere end det var muligt at se, at de unge stjerner, som havde lånt Frank Bergs båd havde været helt inde under land og førte med flere hundrede meter. Op med genakkeren og afsted det gik med 13 knob og store grin, og ved bundmærket så det lysere ud, da Oldermanden råbte “kontrol”, som vores hemmelige tegn på, at han havde styr på genakkeren. Lucas Lies & co. holdt flot skansen i mål, og vi fik sejlet os op på en andenplads. Den tidligere formand blev 3’er og Dianadrengene 4.

De næste 4 sejlader gik forrygende, og det var næsten lige meget, hvad vi lavede – så lykkedes det! Sjældendt var der mere end 50 grader mellem vendingerne, og det gav fin afstand i den springende vind, når man “bare” kunne vende frit. Smilene var da også endog meget store, da vi kunne sejle mod havnen fredag eftermiddag med serien 2-1-1-1-1 og en føring på 13 point til Dianadrengene. “Mænd der elsker kvinder” plejer ikke at holde igen på natbanen, men vi kiggede hinanden – modent – i øjnene og lovede højhelligt, at der ikke skulle festes (helt så meget) igennem denne gang, men på vej ind kunne vi dog fejre dagen med en enkelt øl, som professor Tournesol havde smuglet med om bord uden om vægtminimeringskontrollen. Som enkelte vil kunne erindre, startede vi sidste år til DM i Gilleleje med 3 prikker… og SÅ kom den berømte gummiarm. Ikke at der helt skulle gå Nyholm i den, men vi ville bare ikke se Oldermanden ligge lit de parade på broen om morgenen og stønne: “Åhh, åeeeeh”. 7 sejladser i frisk luft ventede næste dag.
På terrassen blev der om aftenen disket op med lækker mad fra grillen og skønne salater – fantastisk at Mads og co. kan lave mad i så fin en kvalitet til de vel ca. 200 mennesker incl. deltagerne fra Sejlsportsligaen – samtidig med at er var stort arrangement med tysk sejlerinvasion i sejlhallen.

Lørdag var det stadig frisk vind, og i første sejlads fik vi konstateret, at det stadig var muligt at lave “bananen” ude… Dianadrengene fik indhentet 5 point på os med en flot førsteplads, og to’er var Anders Hellekant med 2 af sine teenagere som gaster! Anders kan noget helt særligt med at finde rundt på banen op af bakke – og ned af bakke overlades roret til sønnen, mens han trimmer genakker. Stort! Vi forsøgte dog at bevare roen, og de næste 3 sejladser fulgte heldigvis det fine mønster fra dagen inden – det kørte for de gamle mænd…Da Dianadrengene samtidig samlede yderligere 15 point, så det lovende ud. Det skulle vise sig, at lørdagen var Team Smørhårs dag, for med 24 point i de 7 sejladser blev de dagens vinder og rykkede op på den samlede 2 plads. Stærkt sejlet i den friske vind af Eigil og formanden, der tilsammen – med lodder og trisser – får vægten marginalt over de krævede 175 kilo… I dagens sidste sejladser må alderen have begyndt at trykke lidt for de gamle mænd – dog holdt vi også i de afsluttende 2 sejladser Dianadrengene bag os – det blev til to 11. pladser for sidste års Danmarksmestre. Det betød et forspring inden søndagen på 17 point til Team Smørhår og 21 point til Diana, og de gamle mænd begyndte at lugte noget stort. Og den berømte gummiarm kunne stadig indfinde sig…
I hallen var der dækket fint op, og Mads & co. havde – på trods af flere andre arrangementer – endnu en meget heldig hånd i køkkenet, hvor vi tog herligt forskud på de kolde måneder med en meget delikat og mættende gang Confit de Canard – der var nok – og der var varm mad til alle ca. 200 i sejlhallen.

Søndag blæste det fortsat, og allerede på vej ud til banen så Dianadrengene meget determinerede ud. De to 11. pladser skulle rystes af, og det blev da også Dianas dag og en plads op af skamlen til en sølvmedalje, selvom de gamle mænd vandt de to første sejladser. Undervejs holdt vi godt styr på pointregnskabet og modet oppe med, at de andre helt sikkert var mindst lige så trætte som os – ikke mindst tænkte vi på – og talte vi om en formentlig rigtig brugt formand, som næsten egenhændigt stod for afbalanceringen af Team Smørhårs båd. Diana sejlede en flot serie og samlede bare 16 point i de sidste 7 sejladser, men de måtte alligevel ønske de gamle mænd tillykke allerede inden sidste sejlads. Team Smørhår holdt næsten kadencen fra dagen inden og fik bronze, og med 2 imponerende førstepladser i den friske vind blev den tidligere formand overlistet af Anders Hellekant med sine teenagere! Hvad kunne det ikke være blevet til i svagere vind?

Godt var det at se flere nye ansigter i klassen – både unge og lidt ældre. Tusind tak til Hellerup Sejlklub og stævneledelsen for et fremragende DM med super forplejning og omsorg i land, en kompetent dommerbåd med Troels i spidsen på banelederteamet, som kyndigt fik justereret banen og gennemført hele 19 herlige sejladser i den friske springende vind. Sådan vil vi gerne have det!