Beretning fra Nyholm og co

Første afdeling af Nordic League blev i weekenden afholdt i Rungsted. Efter en sløv start på vores tid i klassen, med aflysninger 4 ud af 5 stævnedage, fik vi endelig et stævne med masser af korte, intense og spændende sejladser. Det blev til 3 stk. om lørdagen og hele 6 sejladser om søndagen…

19 både stillede til start og vejrguderne kvitterede med solskin og lækkert sejlvejr. Lørdag bød på 2-4 m/s på fladt vand. Der var derfor ret nemt at få båden til at sejle hurtig, så det var ofte ret tæt når bådene kom ind til topmærket. Vi havde selv en noget nær perfekt dag, med serien 2,1,1 og en klar føring i den samlede stilling. Vi lavede gode starter, sejlede hurtigt og da taktikken også var rigtig, så bliver sejlsport nogen gange rigtigt nemt. Vi var selv meget overraskede over vores stabilitet, men var klar over at det ville blive svært at leve op til.

Efter lørdagens sejladser var der Tapas og heldigvis valgte de fleste at støtte op om arrangementet og nyde et par timer i det gode vejr sammen med de andre sejlere. Vi vil også snakket med en lille svensker i Gill-tøj, som sejlede ind i os 4 min inden første sejlads. Han havde ikke set os, før vi lå helt tæt på ham, og han troede vi jagtede ham som i en match-race start. Vi var dog bare på vej op til linjen for at se på vinden, da han begyndte at sejle ned i os. Vi tænkte sikke en klovn, som ikke kan sejle båden og så var vi videre. Ingen skader, protester eller skældsord.

Dagen efter var forholdene ikke meget anderledes. Der var dog krapsø, hvilket kom til at koste os dyrt. Vi startede hvor vi sluttede om lørdagen og kunne kort tid efter start se, at vi igen var i top tre. Desværre løftede bådede på den anden side af banen kort efter 10-20 grader og vi måtte lave en masse slag på midten af banen for at få det bedste ud af den vind vi havde. Vi var dog ikke klar over, at vi mistede 2 bådslængder i hver vending og kort efter var vi helt ude af top 10, hvilket vi ikke formåede at hente igen.

I de næste sejladser fortsatte vores problemer. På grund af de krappe bølger fik vi fejltimet starterne, hvilket resulterede i, at vi ikke kunne sejle derhen på banen hvor vi gerne ville, så det hele blev til en stor negativ spiral, hvor det ene dårlige resultat efterfulgte det andet. Vi kæmpede hvad vi kunne i midten af feltet, men vores manglende erfaring i båden gjorde, at vi kun sjældent trak det længste strå i nærkampene og derfor slet ikke fik det ud af det, som vi burde med vores fart. Først i sidste sejlads spillede det hele igen, og efter en god start sejlede vi ind over hele feltet og herfra øgede vi hele vejen rundt og kom i mål med et stort forspring ned til feltet.

Vi var derfor ret skuffede over vores samlede resultat, men set i bakspejlet, så var det nogenlunde hvad vi havde forventet. Det var bare ikke sjovt at være i så store problemer lige efter en så god dag, som vi havde om lørdagen. Men vi fik vist at vi kan være med hvor det er sjovt og selv i vores dårlige sejladser havde vi nogle rigtig tætte og spændende race, hvor vi konstant blev presset af bådene bagfra.

Vi ender med at tabe stævnet med bare 4 point og alligevel blev det kun til en samlet 4. plads, hvilket vidner om hvor tæt det var mellem bådene. Bare 5 point fra nummer 1 til 5!!!

Og hvem sluttede øverst på podiet? Det gjorde den lille svenske Gill-sejler, som vi dagen inden havde rystet på hoved af, da han sejlede ind i siden på os…

2 Replies to “Beretning fra Nyholm og co”