SM 2010 – debutanternes beretning

Svensk Mesterskab i Kongevejr
– debutanternes beretning

14 – 17/7 2010 dannede Västre Hamnen i Malmö rammen om Svensk Mesterskab i CB66. Det svenske mesterskab i CB66 afholdtes sammen med SM i en række andre af de “mindre” sportsgrene – et rigtigt godt initiativ, der har til formål at skabe medie interesse omkring de ellers ikke så ofte eksponerede sportsgrene. Således lykkedes det for arrangørerne at få SVT1 til at senede næsten 8 timer fra arrangementet. Kunne vi lade os inspirere af dette i Danmark??

23 både var tilmeldt stævnet, men desværre viste det sig at kun 19 mødte op til start. Man kunne nok have håbet på lidt større tilmelding, men mon ikke sommerferien har gjort sit indhug i antallet af deltagere. 7 danske besætninger havde fundet vej til Malmö. I løbet af 3 dage skulle der sejles 16(!!!) kval-sejladser, samt 1 finalesejlads, hvor de 5 bedste besætninger fra kvalifikationen dyster i een enkelt sejlads om podiepladserne – alt eller intet. Ingen point tages med fra kval til finale!

SM var samtidig vores (DEN-164) debut i CB66’eren. Vi fik vores sprit nye båd leveret i juni, og havde længe set frem til at få testet grejet og evnerne mod de erfarne drenge i klassen. CB66’eren er på mange punkter meget forskellig fra vores tidligere båd, Beneteau 25’er, men vi havde dog en forventning om at vi kunne trække på en del af vores erfaring ift. opsætnining af båd, samt teknik på kryds i en båd med smalt kølprofil. Samtidig havde vi også en forventning om at vi nok ville få det svært ned ad bakke, da det at sejle med genakker er helt nyt for os. Da vi gik på vandet til første sejlads havde vi ingen referencer på vinklerne, og vi var derfor forberedt på at vi nok måtte kigge en del på vores konkurrenter for at finde et udgangspunkt.

Dag 1 af stævnet stod på høj sol blandet med lidt regn af og til, 25 grader, 4 – 8 m/s fra syd og 7 korte og intensive sejladser. Da vi sejlede ud til banen, var vi selvfølgelig meget spændte på hvordan det skulle gå. Strategien var nogenlunde klar fra vores side – Vi skulle holde os ude af problemer, komme afsted ca. på midten af linien og bringe os i en position hvor vi kunne måle vores fart mod de hurtige både i klassen. Vi lagde ud med 4,3,2 og var overraskede over vores fart. Efer de tre første sejladser øgede vinden noget, samtidig med at den blev mere springende. Vi kunne ikke helt holde kadencen i de efterfølgende sejladser, men kom i havn med en samlet 4. plads efter de første 7 sejladser. Mads Christensen, Nikolaj Bjørnholm og Nils Bjerregaard i “Mænd der elsker Kvinder” sejlede rigtigt flot og stabilt på førstedagen, og lå på en samlet 2. plads, Mens Eigil og Michael i “Cheval Blanc” lå lige udenfor top 5 på en 6. plads.

Dag 2 bød om muligt, på endnu bedre forhold. Sol og 5-8 m/s hele dagen, og sejlads man normalt ikke oplever på vores breddegrader. Kanon. 7 sejladser blev gennemført, og resultatet efter dagen var stadig at SWE-55 lå ganske suverænt i front, med Mads, Nikolaj og Niels på 2. pladsen, og vi var stadig på en samlet 4. plads, mens Eigil og Michael lå 6’er med 12 point op til top 5. Med to sejladser tilbage, var det således stadig muligt at få tre danske både med i finale sejladserne – det ville være en stor succes!

Stort sportmanship!!!
På 3. dagen var vejret noget anderledes. Vi vågnede til knap 10 m/s fra nord, hvilket var noget af en udfordring for os. Vi havde en fin margin, og skulle egentlig blot sejle to konservative sejladser for at kvalificere os til finalen. Inden start gik det dog galt, da vi lige skulle teste hvordan man håndterer genakkeren i hård luft. Vi havde hele stævnet kæmpet lidt med vores bådhåndtering, og i sættet gik det da også galt, hvilket resulterede i en revnet genakker, der ikke umiddelbart kunne sættes sammen igen på vandet med tape. Samtidig lykkedes det for Mads, Nikolaj og Niels at knække rorpinden, hvilket pludselig betød at de to danske både i top 5 var alvorligt handikappede, og muligvis ville misse kvalifikationen til finalen. Søren Pehrsson og besætning udviste i den situation meget stor sportmanship, og i løbet af kort tid havde Søren lånt sin genakker til os og sit ror til Mads, hvilket betød at Søren ikke var med i de sidste to sejladser. Det er fantastisk at møde den slags hjælpsomhed som ny i en klasse, og der er vist ingen tvivl om hvem der giver øl næste gang ;o) Tak til Søren og besætning!!

Med lånte reservedele, lykkedes det for os og “Mænd der elsker Kvinder” at kvalificere os til finalesejladsen på hhv. en samlet 3. og 4. plads. Eigil og Michael missede desværre cuttet, og måtte tage til takke med en flot samlet 6. plads.

Finalerne i samtlige klasser blev sejlet lige uden for havnen på en ultrakort bane til fordel for TV transmissionen. CB66’erne var sidste klasse på vandet, og selve finalesejladsen var overstået på mindre en 15 minutter. Mads, Nikolaj og Niels kom rigtigt flot afsted med en luv start, mens vi måtte tage til takke med en plads lidt længre nede af linien. Det skulle vise sig at blive afgørende, og det lykkedes for mændende der elsker kvinder at forsvare deres flotte start hele vejen til mål, hvilket betyder at Mads, Nikolaj og Nils nu kan kalde sig for svenske mestre i kølbåd!! STORT TILLYKKE HERFRA. I sejlede flot og sikkert gennem hele stævnet, og det er fuldt fortjent at i vandt stævnet. Vi måtte tage til takke med ledlukkerpladsen i finalen, og sluttede således på en samlet 5. plads :o(

Umiddelbart efter finalen, var vi naturligvis meget skuffede. Ingen ønsker at lukke ledet, men efter at have sovet på det, må vi er kende at vi er endog meget tilfredse med resultatet. Vi ved nu at vi har farten til at følge med, og at det nu bare er op til os selv at få ryddet lidt op i vores boat handling, samt at få pudset taktikken og starterne lidt af.

Udvalgte resultater:

1  DEN-155 Mads Christensen
2  SWE-48  Tomas Skålén
3  SWE-31  Frederik Åstrand
4  SWE-55  Niklas Stenum
5  DEN-164 Michael Casparij
6  DEN-151 Eigil Mølgaard
8  DEN-138 Jesper Toft
12 DEN-39  Jesper Arentoft
14 DEN-139 Søren Pehrsson
15 DEN-125 Lars Bo Rasmussen